Potraviny bohaté na železo a projevy nedostatku

Strava
nejlepsi potraviny s obsahem zeleza

Železo jako prvek má v lidském organismu nezastupitelnou úlohu. Kde ho najdeme a komu hrozí jeho nedostatek? A jak se vlastně pozná?

Proč je železo v lidském těle důležité?

V lidském organismu nalezneme železo v červených krvinkách. Ty se starají především o transport kyslíku do tkání. V organismu se však podílí na mnoha dalších dějích.

Železo snižuje únavu a vyčerpání organismu, přispívá k normální funkci imunitního systému. Rovněž se tento prvek podílí na procesu dělení buněk. Má mimo jiného i vliv na normální energetický metabolismus. Stejně tak ovlivňuje tvorbu červených krvinek a hemoglobinu. Dále má zásluhu na normálních rozpoznávacích funkcích.

Železo tedy můžeme považovat za jeden z nejdůležitějších prvků v našem těle, který plní řadu zásadních funkcí.

Kolik železa denně potřebujeme?

Železo označujeme jako stopový prvek. Lidské tělo jej potřebuje pouze v malém množství. Denní dávka odpovídá přibližně 15 mg.

Denní dávka odpovídá přibližně 15 mg

Na zvýšený přísun železa je zapotřebí dbát zejména v období růstu, tedy v dětství a v pubertě. Děti by měly zkonzumovat 8 až 12 mg železa denně. Stejně tak musíme železo doplnit po úrazech nebo v případě, že se rozhodneme darovat krev. Podobně jsou na tom těhotné a kojící ženy. Těhotná žena potřebuje dokonce 30 mg za den, kojící pak 20 mg za den.

Veganům se doporučuje dávku železa ještě navýšit, a to až na 1,8 násobek standardní dávky dospělého jedince.

Kolik železa máme v těle v zásobě a kolik denně ztrácíme?

Lidský organismus si uchovává jen přibližně 3 až 4 gramy železa. To se nachází především v hemoglobinu. Uvedené hodnoty odpovídají mužskému organismu, u žen je podíl železa o něco nižší vlivem krevních zrát při menstruaci.

TIP pro hladší konzistenci použijte mixér

Vzhledem k tomu, že v průběhu dne dochází k přirozeným ztrátám železa, je nutné jej pravidelně doplňovat. Průměrně se běžné ztráty pohybují na hodnotě 0,01 %(1mg) z celkového množství obsaženého v organismu, při menstruaci jsou ztráty vyšší.

Lidské tělo si navíc nedokáže železo samo vyrobit, proto mu jej musíme dodávat z externích zdrojů. To je možné nejlépe ze stravy. Z té získáme 10 až 50 mg, což by mělo na dorovnání oněch ztrát stačit. V praxi tomu tak ale vždy není. Víme, že tělo je z výše uvedeného množství schopno využít pouze 10 až 15 % tohoto stopového prvku.

Potraviny bohaté na železo

Jak již bylo řečeno, jíst by tak člověk měl především živočišné potraviny, zejména maso a vnitřnosti. Doporučuje se jíst i ryby a mořské plody.

potraviny bohaté na zelezo

Zavrhnout však jistě není vhodné ani rostlinnou stravu. Potřebujeme-li doplnit železo, jíst bychom měli švestky, oříšky, mandle, ale také čočku, fazole, obiloviny. Ze zeleniny je vhodná především brokolice a špenát. Dále je možné jíst červenou řepu, chřest nebo mangold.

Kdo je ohrožený nedostatkem železa?

Světová zdravotnická organizace zmapovala, že tímto problémem trpí dokonce osm lidí z deseti. Zrádný je nedostatek železa především v tom, že se neprojeví hned.

Existuje několik skupin lidí, které jsou zvláště náchylné k nedostatku železa. Primárně jsou jím ohroženi vegetariáni, respektive lakto-ovo vegetariáni. Pro lidské tělo je totiž lépe využitelná živočišná forma železa, neboť se lépe vstřebává v tenkém střevě. Ta se nazývá hemová, případně také hovoříme o železe dvojmocném.

Jídelníček této skupiny lidí je omezen o živočišné produkty, zároveň ale ve srovnání s vegany nahrazují bílkoviny z masa mléčnými výrobky. V jídelníčku jim proto mnohdy chybí luštěniny, což vede právě k nedostatku železa v organismu.

Zvláště ohrožené jsou jím především předčasně narozené děti. Obecně jsou novorozenci vybaveni vlastní zásobou železa v organismu na první čtyři měsíce života. Dále jsou-li kojeni, příjem mateřského mléka jim spotřebu železa pokrývá.

Trpět nedostatkem železa mohou rovněž častěji ženy. Uvádí se, že jej vykazuje dokonce 35 %. Příčinou je u nich příliš silné menstruační krvácení.

Podobně by na dostatečný přísun železa měli dbát starší lidé, a to zejména muži ve věku nad 65 let, ale i sportovci. U nichž může navíc být nedostatek železa zaměněn za stav tzv. přetrénování, neboť se projevuje obdobně. Sportovcům chybí síla a vytrvalost a potýkají se s nechutí trénovat.

Jaké jsou další důvody nedostatky železa?

Kromě jiného je možné jako viníka nedostatku železa označit i jeho špatné vstřebávání. To může být vyvoláno například konzumací kávy nebo černého čaje, ale také některých bylinných čajů. Dále za ním může stát nedostatečný příjem v potravě vyvolaný nevhodným složením stravy nebo příliš striktní dietou až hladovkou.

Případně i přítomnost infekce či onemocnění. Typickými chorobami, při nichž dochází k poruše vstřebávání železa, jsou Crohnova choroba nebo celiakie. Rovněž může být na vině onemocnění ledvin.

Vzhledem k tomu, že může jít i o vážnější choroby včetně těch nádorových, doporučují odborníci zdravotní stav nepodceňovat a své problémy konzultovat s lékařem.

Porucha vstřebávání železa může navíc vést k opačnému jevu, tedy k nadměrnému vstřebávání ze zažívacího traktu. Jedná se o stav, který je vzácnější než nedostatek železa, ale je rovněž škodlivý, jelikož způsobuje poškození zejména jater, srdce a slinivky.

Příčinou tohoto jevu může být rovněž dědičné onemocnění známé pod názvem hemochromatóza, případně nadměrná konzumace potravin, které obsahují tento prvek.

Jaký je rozdíl mezi nedostatkem železa a anémii?

Jedná se o poruchu tvorby červených krvinek. Anémie neboli chudokrevnost se rozvíjí mimo jiných příčin i z nedostatku železa.

Anémie z nedostatku železa se nazývá sirdenopatie. Jejím nejčastějším původcem jsou krevní ztráty. A to ať již ty v důsledku menstruace, o nichž řeč byla, ale velmi často také u krvácení do trávicího traktu.

Anémie patří k nejčastějším poruchám krvetvorby. Projevuje se především únavou, nápadnou bledostí, zrychleným srdečním tepem a pocitem slabosti.

Lékař musí při podezření na anémii diagnostikovat, o který konkrétní typ onemocnění se jedná. Pacientovi se pak jako prioritní léčba podává právě železo doplněné o vitamín B12 a kyselinu listovou. Využívání železa navíc zlepšuje vitamín C. Naopak nevhodné je užívat železo společně s vitamínem E.

Pacient užívá doplňky stravy. Ty jsou dostupné ve volném prodeji, nicméně lékaři příliš nedoporučují je užívat zcela svévolně. Laik totiž nedokáže účinně odhadnout stupeň svých obtíží, aby si mohl nasadit adekvátní dávku k léčbě.

Při užívání potravinových doplňků je navíc podstatné, jakou formu železa užíváme. V dřívějších dobách byly na trhu dostupné pouze preparáty s nehemovou formou železa. Moderní přípravky již nabízejí možnost suplementovat i hemovou formu, která vhodnější.

Dlouhodobá a neléčená anémie může vyústit v závažné zdravotní komplikace, především poškození vnitřních orgánů.

Jaké jsou příznaky nedostatku železa?

Při podezření na nedostatek železa je možné nechat u lékaře provést krevní testy, s jejichž pomocí je nutné určit diagnózu. Odborník provede vyšetření krevního obrazu.

Všimnout si, že se s vámi něco děje, si ale můžete i sami. Mezi hlavní symptomy patří únava, nadměrná bledost, vyčerpání, bušení srdce, lámavé nebo křehké nehty, zadýchávání, bolest hlavy, onemocnění kůže, případně bledým, později naopak sytě červeným jazykem, rozvojem aft a bolestivých trhlinek v ústech.

Děti bývají nesoustředěné, mezi nápadné symptomy, jichž si mohou rodiče povšimnout, se řadí i zvýšená citlivost na chlad.

Mezi specifické příznaky patří například i tzv. syndrom neklidných nohou nebo tzv. syndrom pika, tedy chutě na nepoživatelné suroviny. Dlouhodobě neřešené potíže pak vedou k metabolickým poruchám. U dětí ohrožuje nedostatek železa vývoj a růst.

Závěrem aneb proč doplnit železo

Bez železa by tedy v krajním případě vůbec nemohl lidský život existovat. Znamenalo by to především nefunkčnost svalů a zastavení důležitých enzymatických reakcí.

Potenciálním nedostatkem železa je i ve vyspělé společnosti při dostupností kvalitní výživy ohroženo mnoho lidí. Podle WHO jím ostatně trpí 600 až 700 milionů obyvatel. Nedostatek železa může mít fatální zdravotní následky.

Proto je nezbytné se o vlastní zdraví starat a vědět, jaký vliv na něj má nedostatek či nadbytek určitých látek. V případě, že máte pochybnosti o svém zdravotním stavu, jednoznačně neotálejte s návštěvou lékaře. Rovněž byste měli dbát na pravidelnou lékařskou prevenci.

Similar Posts

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *