Co je Vitamín C a proč je důležitý

vse-o-vitaminuC

Vitamin C, také známý jako kyselina L-askorbová, je ve vodě rozpustný vitamin, který je přirozeně přítomen v některých potravinách. Je jedním z neužitečnějších vitaminů: nefunguje jen jako skvělý lék na chřipku a nachlazení, výhody vitaminu C mohou zahrnovat ochranu před oslabením imunitního systému, kardiovaskulárními chorobami, prenatálními zdravotními problémy, očními chorobami, a dokonce i vráskami. Bezpečná horní hranice, tedy maximální množství, které může dospělý člověk užít za den, je 2 000 mg denně. Takové množství vitaminu C z ovoce a zeleniny získáte jen velmi těžko. Existuje celá řada suplementů, které dokážou doplnit potřebné množství vitaminu C. Do jaké míry mohou nahradit čerstvé potraviny a jak kvalitní jsou?

Získat potřebné množství vitaminu C z ovoce a zeleniny není tak snadné, jak by se mohlo zdát

Z výzkumů vyplývá, že pouze 10 až 20 procent dospělých lidí zvládá každý den sníst doporučených pět porcí ovoce a zeleniny denně. Pro většinu z nás prostě není reálné konzumovat požadované dávky ovoce a zeleniny konzistentně, na rozdíl od některých zvířat si totiž nedokážeme tento vitamin vytvořit sami.

vse-o-vitaminuC

Pokud nedokážete sníst doporučené množství ovoce a zeleniny, užívání potravinového doplňku jednou denně je bezpečné, efektivní a snadné. Přesto je odborníky doporučováno udělat vše pro to, abyste do své stravy zapracovali více ovoce a zeleniny. Nejde totiž jenom o vitamin C. Konzumací zdravých potravin získáte s vitaminem C také množství dalších vitamínů, minerálů a dalších prospěšných látek, které potřebujete pro prevenci nemocí a udržení zdraví. Nicméně konzumace pěti různých porcí ovoce a zeleniny denně může průměrně poskytnout pouze přibližně 250 mg vitaminu C, přičemž se jedná jen o polovinu doporučované denní dávky.


Role vitaminu C v lidském těle

Vitamin C, známý také jako kyselina askorbová, je nezbytný pro růst, vývoj a opravu všech tělesných tkání. Podílí se na mnoha tělesných funkcích, včetně tvorby kolagenu, vstřebávání železa, správného fungování imunitního systému, hojení ran a vývinu chrupavek, kostí a zubů. Je jedním z  antioxidantů, které mohou chránit před poškozením způsobeným škodlivými volnými radikály, stejně jako toxickými chemikáliemi a znečišťujícími látkami, jako je například cigaretový kouř. Volné radikály se mohou hromadit v těle a přispívat tak k rozvoji rakoviny, kardiovaskulárních chorob a dalších nevítaných nemocí.


Vitamin C se v těle neukládá (přebytečné množství se vylučuje), takže není žádný důvod obávat se předávkování. Stále je však důležité nepřekračovat bezpečnou horní hranici 2 000 miligramů denně, aby nedošlo k podráždění žaludku a průjmům. Vitamin C se snadno vstřebává jak v potravinách, tak ve formě pilulek a jiných suplementů, a může pomoci zvýšit vstřebávání železa. Nedostatek vitaminu C je relativně vzácný a projevuje se především u podvyživených dospělých. V extrémních případech se může projevit jako kurděje, nemoc charakterizovanou slabostí, anémií, podlitinami, krvácením a vypadáváním zubů.

davkovani-vitaminuc

Vitamin C v lidské stravě

Ovoce a zelenina jsou nejlepšími zdroji vitaminu C. Citrusové plody, rajčata a brambory jsou hlavními zdroji vitaminu C většiny populace. Mezi další oblíbené zdroje patří červená a zelená paprika, kiwi, brokolice, jahody, růžičková kapusta, meloun a v našich podmínkách šípky. Ačkoliv vitamin C není přirozeně přítomen v zrnech, přidává se do některých obohacených snídaňových cereálií. Obsah vitaminu C v potravinách lze snížit dlouhodobým skladováním a vařením, protože kyselina askorbová je rozpustná ve vodě a ničí se teplem. Vaření v páře může zamezit ztrátám způsobeným tepelnou úpravou. Některé druhy, například brokolice, však paradoxně mají lepší vstřebatelnost vitaminu C po krátkém povaření.

Suplementace vitaminem C: ano, nebo ne?

Nabídka suplementů je nepřeberná. V zásadě platí, že chybu neuděláte s žádným z certifikovaných přípravků. Ne všechny dostupné potravinové doplňky s vitaminem C jsou však vyráběny stejným způsobem. Chcete-li koupit kvalitní a bezpečný přípravek, vyberte doplňky, které byly testovány a certifikovány nezávislým certifikačním orgánem. Uvědomte si také, že existují různé typy uměle vytvořeného vitaminu C, včetně kyseliny L-askorbové (obvykle vyráběné z kukuřice) a dalších, které kombinují kyselinu askorbovou s minerály (jako je sodík nebo vápník), citrusovými bioflavonoidy nebo šípky. Neexistují ale výzkumy, které by potvrzovaly, že některý z těchto druhů je lepší než jiný. Většinou se liší zejména cenou. Vstřebatelnost přírodního vitaminu C a jeho chemické varianty je totožná, rozdíl je jen v nástupu účinnosti: umělý vitamin C dosahuje maximální koncentrace v krvi dříve než ten přírodní.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.