Jak předcházet obezitě? Máme 4 dobré tipy.

Obézní žena

Obezita je nejen velký zdravotní problém, ale jejím viditelným projevem je i neestetický vzhled obezitou postiženého člověka. Je to stav, při kterém se v těle nahromadí nadměrné množství tukové tkáně. Jedná se vlastně o onemocnění, vyskytující se po celém světě. Postihuje děti i dospělé a v současnosti se stává zdravotním problémem lidstva, který nabývá charakteru epidemie.

V ČR trpí nadváhou asi 66 % mužů a 54 % žen ve věku od 20 do 65 let.

Jak vlastně obezita vzniká?

Dědičnost se podílí na jejím vzniku asi 25-40 % (schopnost spalovat tuky, velikostí výdeje energie v klidu a po jídle, stupněm pohybové aktivity a přednostním výběrem některých chutí). Na vzniku obezity se mohou také podílet rodinné zvyklosti, výběr a množství konzumované potravy, sklony k pohybu a cvičení, apod. Obezita často vzniká v prostředí, které je technicky vyvinuté, mechanizované, tudíž vyžaduje jen malou fyzickou námahu a umožňuje volný přístup k potravinám. Důsledkem těchto vlivů je vznik nerovnováhy mezi příjmem potravy a výdejem energie, která následně způsobí otylost.

Jak vyhrát nad obezitou?

Nadváhu je třeba léčit když má člověk zvětšený obvod pasu a nebo některé zdravotní komplikace. Cílem je dosáhnout výraznějšího poklesu hmotnosti, který se udrží po delší dobu.

Základní způsob léčby je dieta, zvýšení pohybové aktivity a hlavně úprava jídelních a pohybových zvyklostí, provázená celkovou změnou životosprávy. Rozhodně to pak znamená vyhýbat se alkoholu. Především lihovinám. V dnešní době jsou oblíbené různé druhy rumů. Nejlepší rum lze koupit na každém rohu. Takový rum je ale plný kalorií, které přispívají k tloustnutí.

1. Pozor na jo-jo efekt

Příliš přísné diety však vedou často ke vzniku tzv. jo-jo efektu, kdy sice rychle hmotnost snížíte, ale stejně rychle zpravidla opět na hmotnosti přiberete, často i více, než jste předtím zhubli. Vhodná je proto co nejpestřejší změna jídelníčku.

2. Pravidelný pohyb přispívá k boji proti obezitě

Fyzická aktivita a pravidelný pohyb je k úbytku na váze velmi důležitý. Významný je i proto, že snižuje rizika, vyplývající z cukrovky a také rizika srdečních a cévních onemocnění více, než by odpovídalo dosaženému úbytku na hmotnosti.

3. Změňte chování a dosavadní návyky

Změna chování, která předpokládá, že si člověk nejprve musí uvědomit okolnosti, za kterých obvykle jí, případně situace, které jej vedou k přejídání. Často to bývají situace stresové. A také to chce pevnou vůli a vytrvalost.

4. Nestresujte se

Emoční stresy způsobují organizmu psychickou nerovnováhu. Jde o dlouhodobé pocity napětí, které v sobě lidé vědomě potlačují, aby na nich nebylo náhodou něco znát. To je špatně. Takový chronický stres vede k řadě zdravotních problémů. Někteří lidé léčí stres po svém. To zpravidla znamená, že se přejídají, jedí tučná, sladká a nezdravá jídla, pijí hodně alkoholu nebo slazených nápojů.

Náš tip: Spojením relaxace a sportu je beze sporu rybaření. Stačí základní rybářské vybavení a můžete vyrazit. Pohoda a klid u rybníka vám pomohou srovnat myšlenky.

Čím více jde tělesná hmotnost nahoru, tím horší je to s imunitou a psychickou stabilitou. Obezita už se blíží a psychicky slabý, vystresovaný člověk neví, jak se jí zbavit. Tím se dostává do uzavřeného kruhu, který jej stresuje ještě víc.

Důležité je nestresovat se, přijmout svoji obezitu jako fakt, se kterým jste se rozhodli bojovat a zbavit se ho jednou pro vždy.

Podobné příspěvky

Jeden komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *