Intervalový trénink – jedna z nejefektivnějších metod hubnutí

Trénink
jak-cvicit-intervalovy-trenink

Tělesnou aktivitou, kterou řadíme do kategorie cvičení na posílení kardiovaskulárního systému, je intervalový trénink. Během tohoto cvičení se v krátkých blocích střídá pohyb s maximální zátěží organismu buď s úplným odpočinkem, nebo s pohybem o výrazně nižší zátěži. Po jednom intervalu, kdy lidské tělo podává maximální fyzický výkon, následuje interval, kdy je v klidu, nebo vykonává nenáročný pohyb. 

Pojmem intervalový trénink tedy můžeme označit všechna cvičení, kde se střídají neustále za sebou tyto dva stavy. Důležité je vědět, jak dlouhý a jak intenzivní bude časový úsek věnovaný pohybu a jak dlouho bude trvat následný odpočinek. Zároveň je nutné znát počet sérií, tedy kolikrát se bude intenzivní pohyb střídat s odpočinkem. Při intervalovém tréninku se procvičuje rychlost pohybu, zároveň je nutné dodržovat udané tempo a vzhledem k tomu, že se provádí větší počet sérií, kdy se střídá pohyb s klidem, jde také o zvyšování vytrvalosti. 

Využití intervalového tréninku

Využívá se pro zlepšení tělesné kondice a hubnutí. Díky rychlému střídání pohybové a klidové fáze dostanete do obrátek i metabolismus. Jeho výrazné zrychlení může podle druhu pohybové aktivity přetrvat po celý zbytek dne nebo dokonce i déle. V těle pak dochází k rychlejšímu spalování tuků, a to i několik hodin po skončení intervalového tréninku. Metabolismus funguje rychleji, i když potom už se věnujete klidové činnosti pří níž sedíte – třeba sledování televize. Intenzivní spalování je ale nastartováno a přetrvává ještě určitou dobu po ukončení zátěžové tělesné aktivity.  

intenzivní- trenik-cviky

Rychlejší spalování tuků, zrychlení metabolismu

Využitím intervalového tréninku významně omezíte dobu, kterou byste jinak strávili aerobním tréninkem. Zároveň bude spalování tuku o hodně rychlejší. Celá řada provedených studií potvrzuje, že při srovnání klasického aerobního cvičení a intervalového tréninku vychází toto porovnání ve prospěch intervalového tréninku. Tento druh pohybu více podporuje spalování tuků. 

Jak poznat, že je intervalový trénink dostatečně efektivní a projeví se v podobě shazování kilogramů?  Měřítko je poměrně jednoduché. Jakmile skončíte interval pohybu, jste zadýchaní a neměli byste být schopni mluvit. V případě, že vám mluvení stále nedělá potíže, není váš trénink dostatečný a měli byste přidat. Ovšem v případě, že patříte v intervalovém tréninku k začátečníkům, přidávejte pozvolna, než získáte zkušenosti.

Jaký intervalový trénink je vhodný?

Chcete-li poradit, jaký druh intervalového tréninku vykazuje nejlepší efekt a měli byste se jím zabývat, je to Tabata. Tento druh cvičení vám umožní nejenom zlepšení fyzické aerobní kondice, ale přináší i zvýšení silové dynamiky. Autorem cvičení Tabata je japonský lékař Izumi Tabata roku 1996. Vychází z poměru fyzického tréninku a odpočinku 2:1, tedy například 20 vteřin cvičíte a 10 vteřin odpočíváte. Cvičí se osm sérií. 

Similar Posts

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *